tiistai 7. kesäkuuta 2016

Kokeessa ja peltojälkikoulutuksessa..

Tauko! Nimittäin tottistauko alkaa nyt. Nyt on tiistai ja ens viikon keskiviikkona on seuraavat tottistreenit. Martta on nyt reilun parin viikon sisällä ollut kolmessa kokeessa, se on huilitaukonsa tottiksesta ansainnut! Näyttelypuuhissa menee tämä viikko, torstaina olis tarkoitus suunnistaa molempien kanssa mätsäriin harjoittelemaan sunnuntaista näyttelyä varten.

Olen jo kauan halunnut koirieni kanssa Tuija Tienhaaran (halutessasi voit lukea kouluttajasta lisää sivuilta www.caniscatus.fi) Nyt kävi kuitenkin niin että tulijoita koulutukseen oli niin paljon että jouduin jättää toisen koiran pois. Päädyin sitten ottamaan mukaan Martan. Lähdin matkaan sillä ajatuksella,että käydään nyt jonkun viisaamman edessä kattomassa onko se niin hyvä jäljestäjä kuin ite aattelen. Usein tulee katottua niitä omiaan vähä vaaleanpunaisten lasien läpi. Jouduin toteamaan koulutuksessa, että en ole luullut koirastani liikoja! Koira on 
kuulemma tosi hyvä 
jäljestäjä, menee askel askeleelta, hyvä ilmaisu ja itsevarma jäljestäjä. Ja mikä parasta, oon kerrankin onnistunut sen kuuluisan mielentilan kanssa. Martta on kaiken edellä mainitun lisäksi oikeanlaisessa mielentilassa jäljelle lähdössä ja jäljestäessään. Siitä olen kovin mielissäni, että olen onnistunut mielentilan kanssa. Se on kuitenkin niin kovin suuressa roolissa kaikessa koiran tekemisessä.

Toinen asia mitä lähdin koulutuksesta hakemaan on kulmat ja 
niiden opettaminen. En oo vielä ottanu Hertalle kulmia. Kaarteita olen kylläkin tehnyt ja miettinyt pääni puhki että miten lähtisin kulmia tälle koiralle rakentamaan. Mulla oli monenlaista ideaa niiden aloitukseen ja kyselin koutsilta niiden järkevyyttä. Päädyttiin siihen että teen Martan jäljelle pari kaarretta joista toinen sellainen ku oon tavannu tehdä ja toinen jyrkempi. No tein niin. Tulos: ei tehdä kulmista ongelmaa kun sitä ei ole. Ihan vaan pikkuhiljaa jyrkentämällä lähdetään opettamaan niitä kulmia. Ei mitään kikkakolmosia kehiin kun niille ei ole tarvetta. Martan jäljestyksen aikana ainut asia mitä koutsi käski mun tehdä oli liinan
pidentäminen. Oon jäljestänyt tähön asti kovin lyhyellä liinalla ja tuntumalla, en yksinkertaisesti oo uskaltanu edetä siitä. No nyt tuli käsky antaa koiralle enempi tilaa. Mä annoi ja samallalailla se eteni.

Miten etenemme tästä?
Nyt alamme pitentää liinaa, muuttamaan kaarretta kulmaksi, laitamme enemmän kuin yhden esineen, otamme esineen 
allaolevasta taskusta ruuan pois. Malttia esineen jälkeiselle jatkamiselle että lähtee vasta käskystä(tälle ei oo tehty viä mitään kun aina on ollu esine vain lopussa). Näiden jälkeen vähennetään lisää ruokaa.

Kovin onnellinen siitä että en ole kuvitellut koirastani liikoja vaan se on niin hyvällä mallilla kuin oon aatellukkin.

Enempikin olis ollu kuvia, mutta IPad ei oo ny yhteistyökykyinen niitä laittamaan. Tässä lähdössä jäljelle. Huomaa koiran keskittyminen <3



Jaa muuten.. Lähempää tolppaa mun kuulemma pitäis koira löhettää. Teemme niin.



Sitten siihen kokeeseen!! Käväisimme siis tänään Martan kanssa toisessa tokokokeessa. Lauantaina piti olla "se kolmas" mutta koe johon olin ilmoittautunut, peruttiin liian vähäisen osanottajamäärän takia. Oon kummastellu tätä trendiä nyt, kun tuntuu että kaikiassa tokokokeissa on nyt vajetta osallistujista. Tämän päiväisesskin kokeessa oli vain 8 alossa ja neljä avossa ja siinä ne. Eikö porukka oo saanu uusilla säännöillä pakettia kasaan vai mikä on jutun juoni.

Taas koepaikalla hieman liian aikaisin. Koiran lenkitys, ympäristön tutkimista ja ilmoittautuminen.
Koira uudelleen pois autosta viis minuuttia ennen luoksepäästävyyttä ja paikkamakuuta. Nakilla muutama perusasento ja siinä maahanmeno ja menoksi.

Paikkamakuu.. Ei toistettu viime kokeen virheitä. Mutta Tuomari ei digannu Martan maahan menon vauhdista, siitä että vaihtoi makuulla lonkkaa ja mun poistuessa se vingahti muutaman kerran. Mutta minä oon tosi tyytyväinen makuuseen. Makasi välillä pää maassa. Meni maahan ekalla käskyllä, oli ekaa kertaa elämässään rivin keskellä, sivulle nousi lopussa vasta pyynnöstä.

Seuraaminen...Tällä kertaa odottamattomat töpit tuli seuruussa. Jostain ihmeen syystä, jönnitinkö vaikken sitä tiedostanut, koira tarvi kaks käskyä seuraamaan lähtöön. Ja se kohta missä kaaviossa mentiin ihan kehän sissäntuloaukon kohdalle tekemään täyskäännös, hämäs vähä koiraa ja aukes ihan liikaa siinä tehdyssä täyskäännöksessä, yllensä kun ne on koiralla tiiviitä. Näihin meiltä meni pisteitä. Muuten seuruu hyvää.

Liikkeestä maahanmeno... Tuomari otti tästä pikkusen maahanmenon vauhdista, mä olin tyytyväinen liikeeseen täysin.

Luoksetulo... Ei sanottavaa. Täydellistä sanoisin ja niin sanoi tuomarikin.

Noutoesineen pito... Mulla oli tiedossa että tästä meillä menee pisteitä. Siihen kapulan pyörittelyyn on ny tehtävä jotain . Otamme sen työnalle tauon jälkeen. Muutenhan se pitää sitä vaikka miten kauan ja pyörittelyäkin  on vain siinä alussa.

Kauko-ohjaus... Näitä mä aina vähä jännitän. Ei oo ihan varma näissä treenatessa se istumaan nousu. Mutta tänään nousi.

Estehyppy... Ei sanottavaa.

Konaisvaikituksesta tuomari sanoi että hienoa yhteistyötä. Se lämmittää aina mieltä ku kooran ja ohjaajan yhteistyötä kehutaan ja varsinkin tältä tuomarilta näin hyvä kokonaisvaikutelman pistemäärä saa mut tosi onnelliseksi! Jotain me tehdään tässäkin lajissa oikein!

Mutta hiottavaa on.. Niinku on aina. Paikkamakuun terävyys, seuruun tasaisuus, maahanmenon nopeus, noutoesineen pidon rauhallisuus, kaukojen nopeus ja varmuus... Näitä on tehtävä ennen sitä viimeistä alo koetta. Jep on päätetty selvitä tästä luokasta kolmella kokeella.

Pisteet

Paikkamakuu.               8,5
Seuraaminen.                7,5
Liikkeestä maahan        9,5
Luoksetulo.                    10
Noutoesineen pito.         8
Kauko-ohjaus.                8
Estehyppy.                      10
Kokonaisvaikitus.           10

Yhteensä 178pistettä tulos ALO1 ja 2.sija.

Kokeesta tulossa kaverin ottamia kuvia, mutta ne ei ehtinyt vielä tähän kirjoitukseen. Palaamme asiaan ..

Ny me pidetään se tauko ja katotaan missä tehdään se viimenen koe. Hertta kyllä treenaa tälläkin välillä Rallya. Se on ilmootettu kokeeseen 9.7. Tokosta olen päättänyt kooran jättää eläkkeelle. Oli tässä viime viikolla ihan epäpuhdas liikkeessään. Mennään vähö rauhallisemmin niin on pitempi yhteinen taival <3











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti