keskiviikko 5. helmikuuta 2020

Rallytoko

Mitä on rallytoko? Miksi se on niin koukuttavaa? Miksi näen punaista kun kuulen jonkun aliarvioivan rallya lajina?

Rally on todella monipuolinen ja mielenkiintoinen laji, jonka ylimpään luokkaan päästäksesi on koiralle opetettava 135 liikettä, käyttäen erilaisia koulutustapoja. Muissa tottelevaisuuslajeissa tiedät aina liikkeet joita kokeessa tullaan suorittamaan, jopa missä järjestyksessä, Rallyssa tiedät päivän tehtävät vasta koepaikalle saapuessasi... Joten kaikki 135 liikettä täytyy olla kokoajan halussa.
Radalla joudut yhtä aikaa ohjata koiraa, miettiä omaa toimintaasi, lukea (tai jo opittuasi ainakin vilkaista) kylttejä, muistaa mitä kyltit tarkoittaa, pitää mielessä ne lajin monet pikku säännöt, laskea askeleitasi (yllättävän vaikeaa) ja muistaa ne useat käskysanat ja ohjaukset ja tehdä ne oikein jotta koira pystyy suoriutumaan tehtävästä kuten se on sille opetettu....Mutta kun nämä kaikki toimii ja teette koiran kanssa yhteistyössä hyvän ratasuorituksen, fiilis on hieno! Se tässä koukuttaa! Onnistuminen tällaisessa!

Rallytokon monipuoliset tehtävät antavat hyvät mahdollisuudet tehdä treeneistä vaihtelevia. On mielestäni hienoa, että seuruu ja tehtävät suoritetaan myös oikealla puolella ja näin tasapainotetaan koiran kropan rasitusta. Muissa tottelevaisuuslajeissa rasitus on kovin yksipuolista. Äläkä vaan erehdy luulemaan, että koiran osatessa seurata ja suorittaa tehtävät vasemmalla puolella, siirrät vain koiran oikealle ja se tekee sielläkin jo osatut tehtävät. Ehei! Ne on koiran silmissä ihan uusia juttuja puolen vaihtuessa. Puhumattakaan, että ohjaajan oman motoriikan pitää oppia siihen että koira onkin yhtäkkiä väärällä puolella.

Jokainen kouluttaa tavallaan, mutta tässä minun vinkit kokeessa toimimiseen.
Mene kilpailupaikalle hyvissä ajoin, jotta saat ilman kiirettä hoidettua asiasi.
Jos kilpailupaikka on koiralle vieras, ulkoiluta sitä siellä kunnes se on rento ja sinut ympäristön kanssa. Esittele koiralle halli/kenttä mahdollisuuksien mukaan. Mahdollisuudet tähän vaihtelee suuresti eri koepaikkojen välillä. 
Opettele rataa rauhassa jo ennen rataantutustumista. Mitä paremmin osaat radan ulkoa, sitä enemmän sinulla on aikaa keskittyä radalla itse sen suorittamiseen, kun aikaa ei mene kylttien lukemiseen. Rataantutustumisessa kulje rata, kuin sinulla olisi koira mukana. Käy läpi myös mitä teet ennen lähtökyltille asettumista. Tutustuessasi rataan käy läpi askellus, käskyt ja ohjaukset. Kulje tutustumisessa, kuin sinulla olisi koira mukana. Et ole ainoa joka siellä juttelee koiralle, joka ei ole lähimaillakaan.
Älä ala koepaikalla muuttamaan asioita erilaiseksi kuin olet treeneissä tehnyt. Koira menee vaan sekaisin, eikä pysty suoriutua tehtävistä omalla tasollaan. 
Rauhoitu ja hengitä. Tiedän, että useaa jännittää koepaikalla ja se vaikuttaa omaan tekemiseen ja sitä kautta koiraan, mutta pyri olemaan hätäilemättä. Paljon näkee kokeissa suorituksia joista saa kiireisen ja hätäisen vaikutelman. Jos edes ohjaaja ei keskity, miten koira voisi? Tee rauhassa yksi tehtävä kerrallaan. Jonkin tehtävän epäonnistuessa, älä jää mitettimään sitä tehtävää vaan keskity edessä oleviin : koira kyllä vaistoaa jos olet luovuttanut. 
Keskity koepaikalla suoritukseesi ja koiraasi, älä juorua.
Käy rata läpi mielessäsi suorituksen jälkeen tai viimeistään kotona. Tätä varten ota kuva ratapiirroksesta. Analysoi mikä koepaikalla ja radalla toimi ja mikä ei. Mitä pitäisi muuttaa ja treenata sekä mitkä asiat toimivat.

Kerttu jossain alo luokan kokeessa 2019


Ennen kokeeseen menoa koira kuitenkin pitäisi kouluttaa.. Miten rakennetaan hyvä rallytokokoira? Kouluttaakko koiralle heti kaikkien luokkien liikkeitä vai mennä luokka kerrallaan? Tässä asiassa rallytoko ihmiset jaetaan kahteen porukkaan. Itse kuulun heihin jotka rakentavat luokan kerrallaan. Tässä tyylissä kyllä AVO luokan jälkeen tulee pitkä aika ennen kuin taas on kokeisiin asiaa. Avo ja Voi luokan välistä "kuilua" pitäisi mielestäni jotenkin kaventaa. Miten, siihen en osaa vastata. Alo-avo siirtymä menee vielä sujuvasti mutta avosta voi luokkaan tulee iso harppaus. Vaikka olenkin sitä mieltä että rakennetaan koiralle yksi luokka kerrallaan niin seuraaminen kannattaisi mielestäni rakentaa koiralle jo pennusta saakka molemmille puolille. Näin päätin itsekin tekeväni edellisen koiran hankittuani...No joo, järkevää se olisi ollut, mutta tekemättä jäi.. Nyt sitä sitten rakennetaan ennen voi luokkaan osallistumista kuin Iisakin kirkkoa..

1. Koiran aktiivisuus. Lähde liikkeelle siitä että koira on treenin aktiivinen osapuoli. Että se haluaa töihin. Älä sorru pyytelemään koiraa töihin vaan rakenna se niin että se kentälle tullessaan on itse automaattisesti aktiivinen sinua kohtaan. Jos alat pyydellä, niin saatkin pyydellä hamaan tappiin saakka. Sellaisella tyylilllä ei pitkälle pötkitä. Pidä kiini myös koiran hyvästä mielentilasta treeneissä. Kun töissä on kivaa ja siitä saa paljon palkkaa, sinne on kiva mennä.
2. Älä koskaan mene kentälle ilman että sinulla on suunnitelma mitä aiot siellä tehdä. Vältä mustia aukkoa treenin aikana. Jos kuitenkin on pakko pitää tauko, laita koira käskyn alle, maahan tai istumaan, älä anna sen kulkea haistelemassa sillä aikaa kun juttelet kouluttajan kanssa tai rallatella lelun kanssa.
3. Ole selkeä. Pyydä sama asia aina samalla käskyllä ja käsimerkillä. Ole koiralle reilu. 
4. Päätä miten haluat jonkin asian tehtävän ja pidä kiinni kriteeristä.  Älä palkkaa koiraa kun se oli ihan hyvä. Mieti millaiselta haluat jonkin tehtävän näyttävän, opeta se sellaiseksi ja pidä siitä kiinni.
5. Älä tapa energisen koiran intoa vaan käytä se hyväksesi saadaksesi aikaan energisen ja näyttävän suorituksen.
6. Opeta koiralle yksi kyltti kerrallaan. Yhtä tehtävää opetellaan kunnes se sujuu hyvin ja sen jälkeen vaihdetaan aihetta. Ei niin että kaikkea vähän ja kaikki on aina vaiheessa. Tee paljon tekniikkatreeniä. On turhaa tehdä ratatreeniä jos koira ei osaa kaikkia tehtäviä, sillä ei ole motivaatio kohdillaan tai sillä ei riitä motivaatio ja taito koko radan suorittamiseen. Siten opetat koiralle vain että radan suorittaminen on tylsää eikä siellä saa pahimmassa tapauksessa edes palkkaa, joten miksi skarpata...
7. Palkattomat kokeenomaiset treenit. Miksi? On helpompiakin tapoja tappaa koiran motivaatio..Palkkaa koiraa treeneissä paljon! Myös siellä ratatreenissä jos kokonaisia ratoja on treenattava (itse en viittä kylttiä pidempää pätkää tee treeneissä ikinä, enkä ikinä ilman palkkaa ja hyvin on koira jaksanut kokeissa koko radan ilman palkkaa). Et itsekään monenakaan aamuna lähtisi töihin jos siitä ei ole muinakaan päivinä tullut palkkaa.. kyllä se koira tekee niitä tlitä palkan vuokdi ei sinun, vaikka toisin haluaisimme ajatella...
8. Seuraaminen. Ei riitä että koiralla on tehtävät hallussa. Koiralla on oltava hyvä, aktiivinen ja keskittynyt seuraaminen. Kun koira seuraa sinua radalla hyvin, oikeassa paikassa ja on kuulolla, on tehtävien suorittaminen huomattavasti helpompaa. Plus että sellaista on kivempi katsella ja se tuntuu paljon kivemmalta.
9. Pyllynkäyttö. Opeta koirallesi systemaattisesti jo pennusta pitäen hyvä takapäänkäyttö. Se ei tule ilmaiseksi. Monet koirista eivät tajua missä niiden takapää menee vaan ne täytyy opettaa hahmottamaan missä se tulee ja miten sitä täytyy esim käännöksissä käyttää. Hyvä takapään käyttö on rallyssa isossa asemassa, joten älä oikaise tässä kohtaa.
10. Ennakoivat merkit. Joihinkin liikkeisiin on hyvä opettaa koiralle ennakoivat merkit. Esimerkiksi käännöksiin lähtiessä on reilua jotenkin kertoa koiralle että kohta käännytään. On se sitten jokin pieni ääni tai vartaloapu mutta jotenkin koiralle kannattaa ennakkoon kertoa mitä tuleman pitää, jotta se on valmis kun se hetki koittaa.
11. Treenaa aina koiraa sillä ajatuksella, että siitä tulee rallytoko valio. Älä tee tai opeta tehtäviä vähän sinnepäin vaan kerralla kunnolla. Paljon helpompi on opettaa uutta ja opettaa se kunnolla kuin korjata vanhaa. 
12. Käy koulutuksissa. Ole avoin uusille koulutustavoille. Älä jämähdä äläkä sorru hinkkaamiseen.
13. Tee treenisuunnitelma. Aseta tavoitteita. Itse teen treenisuunnitelman joka treenikerralle ( koira ei tule kentälle ennen kuin ohjaaja tietää mitä siellä tehdään), viikolle ja kuukaudelle. Lisäksi on pitkän tähtäimen suunnitelmat koko vuodelle. Treenisuunnitelman avulla saat treeneistäsi vaihtelevampia, muistat mitä olet jo treenannut ja mikä on treenaamatta, mikä vaatii toistoja ja minkä voi jättää hautumaan. Äläkä unohda että tauko on usein se paras koulutusmetodi..
14. Tunne koirasi. Opi tietämään, mitkä konstit toimivat juuri sinun koirallesi mutta ole silti avoin uusille ajatuksille..
15. Pidä koiralla vapaapäiviä, huolehdi sen perustarpeista : liikunnasta ja hyvästä ravinnosta, lihashuollosta ja seuraa sen vointia jotta havaitset kun jokin muuttuu. 

Sitten vielä se yksi juttu. Mikä on mielestäsi rallytokon vaikein kyltti? Mieti hetki. Minkä valitsit?
Minä valitsen lähtökyltin. Yrityksen ja erehdyksen kautta opit (toivottavasti) mikä on juuri teille se paras tapa edetä ennen kuin olette päässeet lähtökyltille asti. Miten koiraa täytyy herätellä työntekoon, jotta saat sen parhaaseen mahdolliseen mielentilaan työntekoa ajatellen. Kuinka paljon ennen omaa suoritusta se kannattaa hakea autosta. Onko kehän laitamilla jotain josta sinun koirasi saattaa ottaa häiriötä. Koska jos koira ei lähdössä ole oikeassa mielentilassa, ei se todennäköisesti ole sitä koko radalla. Lähtö on kaiken a ja o. Harjoittele sitä paljon. Mene lähtökyltille, treenikaveri antaa lähtöluvan, vastaat olevasi valmis. JOs koira tässä kohtaa on hyvässä työmoodissa : palkkaa se! Älä tee lähdöstä koiralle tylsää paikkaa. 
Harjoittele paljon narun irrottamista. Irrota se mielellään jo ennen lähtökyltille asettumista. Mikäli koira lässähtää narun irrottamisesta niin sinulla on vielä aikaa saada se uudelleen hereille. Kokeessa kun tuomari kysyy "oletko valmis" älä vastaa että olet, jos koira ei ole kuulolla sinua kohtaan ja valmiina töihin. Vastaa että et ole ja herättele koira töihin kuten olet treeneissä opetellut. 

Vieläkö olet sitä mieltä että rallytoko on helppo laji?

Kerttu RTK2 koulari - kokeessa 20.12.2019


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti